Vaikuttavuus – tuo uusi musta

”You can have any color – as long as it is black”, totesi Henry Ford aikoinaan. Fordin T-mallia aika ei jaksanut kantaa, mutta musta on ollut vähintäänkin muotitietoisten suosiossa ikuisesti. Nyt vaikuttavuudesta on tulossa uusi musta – ihan meille jokaiselle.

 

Palveluiden vaikuttavuuden mittaaminen ei ole helppoa. Erityisen haastavaa se on silloin, kun palvelu muuttaa totuttuja toimintatapoja, tuo jotain täydellisen uutta. Me Evondosissa olemme oppineet jo mittaamaan oman lääkeannostelupalvelumme vaikutusta kotihoidon suoriin kustannuksiin, jollakin tavalla, ja luvut osoittavat merkittävää vaikuttavuutta. Luvut eivät kuitenkaan kerro kuin raapaisun palvelun todellisesta vaikuttavuudesta – miten sitä mittaisimme?

 

Ongelma avautuu esimerkin avulla: Parkinson-potilaille lääkkeenoton säännöllisyys on tärkeää, lääkkeet on saatava määrättynä aikana. Tiedämme kaikki, että kotihoidon käynnit eivät mitenkään aina osu tarkasti samaan ajankohtaan, vaan päivissä ja illoissa on isojakin eroja. Niinpä lääkkeenotto myös esimerkkiasiakkaalla vaihteli kotikäyntien ajoittumisen mukaan. Lisäksi hän joutui lähes joka yö hälyttämään turvarannekkeella apua, jotta hän pääsi käymään wc:ssä öisin.

 

Evondos-lääkeannostelurobotin myötä lääkkeenotto säännöllistyi ja säännöllisesti otetut iltalääkkeet vaikuttivat halutulla tavalla. Yöllistä apua wc-käynneille ei enää tarvittu. Asiakas säästi, sillä jokainen hälytys maksoi hänelle. Kunta säästi, sillä yöllisen käynnin kustannukset olivat huomattavia. Kuitenkin euroilla mitattavia vaikutuksia merkittävämpää oli asiakkaan hyvinvoinnille ja elämänlaadulle aikaansaatu selvä parannus.

 

Miten hyvinvoinnin ja elämänlaadun paranemista mitataan?

 

Kun Parkinson-potilas voi paremmin ja pystyy elämään itsenäisemmin, hyvinvointi tuo mukanaan lisää säästöjä. Erilaisten terveyspalveluiden tarve vähintäänkin siirtyy eteenpäin. Miten tämä palveluiden käytön siirtyminen arvioidaan ja mitataan?

 

Heti säästetyt eurot ovat tärkeitä. Parkinson-potilaan esimerkki kuitenkin osoittaa, että joskus ne ovat vain jäävuoren huippu, pelkkä pintaraapaisu. Merkittävimmät, tärkeimmät ja mittavimmatkin vaikutukset saadaan niiden ulkopuolelta.

 

Niitä vaan emme tällä hetkellä osaa määrittää.

 

Kehitämme jatkuvasti vaikuttavuuden analysointikeinojamme. Olemme mukana Tampereen teknillisen yliopiston Cost Management Centerin käynnistämässä tutkimushankkeessa New competitiveness and Business Impact from Intelligence, Intuition, Integration and Interaction (NEWBI5). Business Finland myönsi hiljattain hankkeelle tarvittavan rahoituksen.

 

Meillä on siis lupa odottaa tulevaisuudelta parempia vaikuttavuustyökaluja ja laadukkaampia analyysejä. Ei ihan vielä, mutta toivottavasti lähivuosina. Kun resurssit eivät riitä kaikkeen, järkevää on ohjata ne sinne, missä niiden vaikuttavuus on merkittävintä.

 

Siihen pyrimme. Jokainen päivä.