Piippolan muori muistaa ottaa nyt lääkkeensä

Siikalatvassa Piippolan tiimissä viestitoiminnolla varmistetaan muistisairaan asiakkaan iltalääkkeen ottaminen vielä etukäteen ohjelmoidulla viestillä. Homma pelaa nyt oikein hyvin, kertoo juuri asiakaskäynniltä toimistolle palannut tiimivastaava, sairaanhoitaja Eira Kemppainen.

 

“Meidän Piippolan muorimme tuppasi unohtamaan lääkeannostelurobotista ottamansa iltalääkkeen pöydälle ajatellen, että ottaa sen tovin kuluttua ja tuota tovia ei sitten kuulunutkaan. Mietimme ongelmaan erilaisia ratkaisuja, kun mieleen putkahti koulutuksessa kerrottu viestitoiminto, jota emme aiemmin olleet käyttäneetkään.”

 

Lääkeannostelurobottiin ohjelmoitiin iltalääkkeen ottamiselle muistutusviesti, joka yksinkertaisesti kysyi ja kehotti iltalääkkeen ottamiseen. Viesti kysyi myös kuittausta lääkkeen ottamisesta. Kuittaus on tullut säännöllisesti eikä ottamattomia lääkkeitä enää löydy pöydältä odottamasta.

 

“Asiakkaamme on kovin tyytyväinen lisäpalveluunsa ja jaksaa ihmetellä, miten minä jaksan ilta illalta lähettää hänelle viestin lääkkeen ottamisesta. On hyvillään siitä, että häntä muistetaan ja hänestä huolehditaan. Pienellä työllä olemme sekä poistaneet ongelman että lisänneet huolenpidon tunnetta”, Eira Kemppainen kertoo.

 

“Pitääkin ottaa nyt itseä vähän niskasta kiinni, ja ruveta käyttämään tätä viestejä vähän enemmänkin”, hän toteaa tyytyväisenä niiden tehoon.

 

 

Viestin sisältö ainoa päänvaiva

 

Lähihoitaja Maija Kanervo Tampereelta kertoo, että heidän tiimissään lääkeannostelurobotti muistuttaa joka aamu vähän kauempana asuvaa asukasta aamupalan syömisestä ja aamulääkkeen ottamisesta. Hoitajilla oli vähän huoli siitä, mahtaako yksin asuva asiakas, jonka luona ei käydä päivittäin, sekä syödä että ottaa lääkkeensä. Viestitoiminto kertoo, että hyvin menee.

 

“Olen meidän tiimissä palvelun pääkäyttäjä. Sairaanhoitajan kanssa yhdessä etsimme keinoa, millä muistuttaa aamupalan syömisestä ja keksimme viestin, jota olemmekin nyt käyttäneet jonkin aikaa.”

 

Maija Kanervon mielestä viestin ohjelmoiminen palveluun oli helppoa, vaikeinta oli miettiä sopivan lyhyt ja napakka viesti.

 

“Sairaanhoitajan kanssa yhdessä pohdimme hetken sanavalintoja, jotka olisivat riittävän kehottavia olematta käskeviä, riittävän selkeitä, jotta viesti pysyi lyhyenä ja yksiselitteisiä, jotta toiminto tulee varmasti tehtyä. Näyttää siltä, että onnistuimme. Olemme saaneet kuittauksen viesteihin joka aamu.”

 

“On hyvä, että viesteihin voi valita useamman eri vastausvaihtoehdon. Viestit saadaan taipumaan vastausvaihtoehtojen myötä useampaan tilanteeseen ja tarpeeseen.”

 


Hoitoa, hoivaa ja välittämistä

 

Evondosin asiakaspalvelusta vastaava Mika Apell toivoo asiakkaiden hyödyntävän palvelun viestitoimintoa aiempaa tehokkaammin. Toiminnosta olisi apua moneen päivittäiseen tilanteeseen ja tarpeeseen.

 

“Viestitoimintoa voidaan käyttää lääkehoidon tukemisen ohella myös paljon laajemmin”, Apell kehottaa ja kannustaa.

 

Viime kesänä puhuttiin paljon veden juonnin tärkeydestä ikäihmisille. Viestitoiminnolla on helppo lähettää kehotus vedenjuontiin vaikka useamman kerran päivässä. Viestien merkitys asiakkaalle voi olla kuitenkin paljon suurempi: ne luovat tunnetta siitä, että minua ajatellaan, minusta pidetään huolta.

 

“Viestit voidaan suunnitella ja ajastaa lähtemään suunnitellusti. Asiakkaille voidaan vaikkapa toivottaa hyvää viikonloppua joka lauantaiaamu, hyvää iltaa jokaisena viikon iltana ja huomenta joka ikinen aamu.”

 

Viesteillä voidaan myös kysellä vointia, kannustaa liikkumiseen tai muistutella muista hoitotoimenpiteistä.

 

“Syksyllä toimme palveluun mobiilisovelluksen, jonka avulla viestien lähettäminen onnistuu helposti päivän aikana myös matkan päältä. Viestillä voi kertoa asiakkaille vaikkapa muutoksista käyntiaikatauluihin.”

 

Mika Apell toivoo, että viestitoiminnon käyttö yleistyisi, sillä sen avulla voidaan lisätä yhteydenpitoa muuten helposti yksinäiseksi itsensä kokeviin ikäihmisiin.

 

“Jokainen meistä haluaa tuntea itsensä tärkeäksi ja muistetuksi, tietää, että minusta välitetään. Viestintätoiminnolla voimme antaa tätä tunnetta kotihoidon asiakkaille myös käyntiaikojen ulkopuolella.”