Evondos-palvelun ja automatisoidun lääkeannostelurobotin käyttöönotto edellyttää strategisia päätöksiä terveydenhuollon organisaatiolta, etenkin pilottivaiheessa. Asiakkaiden huolellisella valinnalla voidaan varmistaa, että palvelun hyödyt niin asiakkaille kuin hoito-organisaatioille ovat mahdollisimman suuret.
Evondos-palvelu on monipuolinen ja mukautuva, ja siksi se sopii monenlaisille asiakkaille. Rajoituksena ovat tietyt ryhmät, kuten asiakkaat, jotka laiminlyövät lääkehoitoaan, joilla on pitkälle edennyt dementia tai joiden sairaus heikentää merkittävästi toimintakykyä. Juuri oikeiden käyttäjien valitseminen on tärkeää, jotta palvelun tulokset olisivat parhaat mahdolliset. Tarkasti tehty asiakasvalinta mahdollistaa onnistuneen toteutuksen ja auttaa saavuttamaan käyttöönottotavoitteet.
Asiakasvalinta tehdään Evondosin ja hoitohenkilöstön yhteistyönä, mutta lopullinen vastuu on aina hoito-organisaatiolla ja koska hoitohenkilöstö tuntee asiakkaat parhaiten, heidän osallistumisensa on ratkaisevaa onnistuneen toteutuksen kannalta. Jokainen asiakas on yksilö, jonka tarpeet on huomioitava erikseen. Prosessi käynnistyy sujuvasti, jos asiakasvalinta tehdään huolellisesti jo palvelutarpeiden arvioinnin yhteydessä.
Soveltuvien asiakkaiden valinta voi tuntua haastavalta, kun Evondos-palvelu otetaan käyttöön ensimmäisen kerran. Mutta älä huoli: avuksi on kehitetty monia tehokkaita menetelmiä, jotka helpottavat valintaa. Olemme koonneet alle parhaita käytäntöjä asiakkailtamme ja Evondosin asiantuntijoilta. Niiden avulla pääsette sujuvasti alkuun ja voitte valita asiakkaita tehokkaasti ja vaikuttavasti.
Evondosin tarjoama tuki
Soveltuvien asiakkaiden identifioiminen voi tuntua aluksi vaikealta. Tämä on ymmärrettävää, sillä kokemusta asiakasvalinnasta on kertynyt organisaatiossanne vasta rajatusti. Alkuvaiheessa asiakasvalinta tehdään siksi yhdessä, Evondosin asiantuntijoiden opastuksella. Kun hoitotiimille kertyy enemmän kokemusta, asiakasvalinnasta tulee rutiinia, joka on helppo hoitaa itsenäisesti hoito-organisaation tiimin kesken. Selkeät, mitattavissa olevat ja realistiset tavoitteet tukevat asiakasvalintaa ja auttavat saavuttamaan toivotut tulokset. Autamme pääsemään alkuun myös tällä saralla!
"Kokemus kotihoidon kenttätyöstä, asiantuntijuus Evondos-palvelusta sekä avoin keskustelu tiiminjäsenten kesken – tämä kokonaisuus johtaa onnistuneisiin asiakasvalintoihin."
Karoliina Äikäs, digi- ja tukipalveluiden päällikkö, Satakunnan hyvinvointialue
Menestyksen mittarit
Tavoitteita asetettaessa on hyvä pohtia mittareita, jotka kertovat edistymisestä. Mittarit voivat olla esimerkiksi laadullisia tai määrällisiä. Niiden on kuitenkin mitattava tiettyjä tärkeitä osatekijöitä ja tuettava strategisten tavoitteiden saavuttamista. Jos tavoitteena on esimerkiksi vähentää kotikäyntejä, joissa ainoana tehtävänä on lääkkeen annostelu ja anto, on mitattava sekä käyntien ajankohtia että käynteihin kuluvaa aikaa. Nämä tiedot auttavat ymmärtämään palvelun todellista vaikutusta työntekijöiden ajankäyttöön.
"Lääkerobotiikka oli luonnollinen askel eteenpäin digitaalisuuden lisäämiseksi, sillä meillä on samat resurssipulaa koskevat haasteet kuin muuallakin Suomessa. Lääkerobottien ansiosta hoitajakäynnit ovat kotihoidon piirissä vähentyneet noin tuhat käyntiä kuukaudessa. Asiakkaamme eivät myöskään tarvitse palveluseteleitä yhtä paljon kuin ennen.”
Paula Olin, kotiin annettavien palveluiden ylihoitaja, Pohjanmaan hyvinvointialue
Hyvä tapa aloittaa on listata potentiaalisia nykyisiä hoito-organisaation asiakkaita. Kannattaa kirjata ylös yleisesti käyntien määrä kuukaudessa, pelkästään lääkkeiden jakeluun liittyvien käyntien osuus, muut hoitotarpeet, mahdollisuus vastata tarpeisiin lääkeannostelurobotilla sekä asiakkaan halukkuus sitoutua lääkitykseen. Nämä tiedot voivat toimia lähtökohtana prosessien kehittämiselle ja työajan optimoinnille.
Robotin käyttö lukuisten kotikäyntien sijaan voi tehostaa toimintaa ja tuoda kustannushyötyjä. Määrällisten tavoitteiden ohella voi olla hyödyllistä tarkastella myös laadullisia seikkoja, kuten asiakastyytyväisyyttä ja henkilöstön hyvinvointia. Hoitopäiväkirjat tai kyselytutkimukset voivat tarjota arvokasta tietoa näistä osatekijöistä.
"Päijät-Hämeen hyvinvointialueella lääkeautomaattien hyödyt ovat olleet suuria, vaikka hoitajakäynnit eivät aina korvautuisikaan automaattien avulla. Palvelun hyöty saatetaan löytää esimerkiksi siitä, että hoitaja voi keskittyä asiakkaaseen täysimääräisesti."
Riikka Nieminen, palveluesihenkilö etähoiva- ja teknologiayksikössä, Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Moninaiset asiakasprofiilit
Asiakkaiksi ei kannata valita vain potilaita, joiden hoitoprofiilit ovat samanlaiset. Kun mukaan otetaan erilaisia käyttäjäprofiileja, saadaan parempi käsitys palvelun käyttömahdollisuuksista. Asiantuntijamme suosittelevat kokeilemaan palvelua erilaisille käyttäjäryhmille. Kokonaisvaltaisempi käsitys palvelusta voi myös auttaa keksimään uusia tapoja hyödyntää Evondos-palvelua. Esimerkkinä Siun soten hyvinvointialue, joka käyttää Evondos® Annaa etäterapiakäyntien työkaluna (lue lisää tästä). Asiakasprofiililtaan soveltuvia ovat esimerkiksi asiakkaat, jotka käyttävät aikakriittistä lääkitystä tai joilla on muistihäiriöitä, mielenterveysongelmia tai päihdetausta.
Asiakkaat on valittu – mitä seuraavaksi?
Hyväksi todettu menetelmä on aloittaa koekäyttö, jossa robotti otetaan vaiheittain käyttöön asiakkaan kotona. Tässä vaiheessa on tärkeää että hoitohenkilöstö tukee asiakasta. Näin asiakas voi totutella uuteen teknologiaan ja oppii käyttämään robottia oikein. Tämä voi vahvistaa asiakkaan itseluottamusta ja omatoimisuutta, minkä ansiosta robottia voidaan hyödyntää tehokkaammin. Jos robotti ei sovellu yhdelle asiakkaalle, se voidaan helposti siirtää toisen asiakkaan käyttöön.
Yhteenvetona
Rajallisten resurssien sopeuttaminen alati kasvavaan asiakasmäärään voi olla haastavaa, varsinkin suurissa kunnissa ja suurilla hyvinvointialueilla. Evondos-palvelu helpottaa työtä, sillä se automatisoi lääkkeisiin liittyvät rutiinikäynnit ja vapauttaa siksi resursseja laadukkaiden hoitopalvelujen tarjoamiseen. Palvelu vähentää lääkkeiden antamiseen liittyvää aikapainetta, helpottaa aikataulutusta ja lisää henkilöstön hyvinvointia, sillä ajankäyttöä voidaan suunnitella joustavammin ja ilman kiirettä.
Noudattamalla näitä hyviä käytäntöjä ja hyödyntämällä Evondosin asiantuntemusta sekä hoitohenkilöstön äärimmäisen arvokasta osaamista voitte valjastaa Evondos-palvelun kaikki hyödyt käyttöönne ja samalla parantaa hoidon laatua ja tehostaa toimintaanne.