Siirry sisältöön

Evondos-palvelun molemmat puolet: kokemuksia työ-elämästä sekä vapaa-ajalta

Evondos-palvelun molemmat puolet: kokemuksia työ-elämästä sekä vapaa-ajalta
Marja Virtanen työskentelee Linnainmaan kotihoidossa lähihoitajana. Hän opetteli aluksi oman työnsä kautta Evondos-palvelun käyttöä ja sittemmin palvelu tuli tutuksi myös vapaa-ajalla: Marja on nimittäin Evondos-palvelua käyttävän ikä-ihmisen omainen. Alla olevasta haastattelusta pääset tutustumaan Marjan mietteisiin Evondos-palvelusta näistä kahdesta eri näkökulmasta.

Milloin tutustuit Evondos-palvelun käyttöön?

-    Tampereella otettiin Evondos-palvelu käyttöön helmikuussa 2020. Ensin olin tekemisissä tämän palvelun kanssa töiden kautta, ja sittemmin myös omaiseni sai kotiinsa oman lääkeannostelurobotin ja sitä kautta palvelu on tuttu vapaa-ajaltakin.

Millaisia kokemuksia sinulla on palvelun käytöstä?

-    Kuullut kokemukset ovat olleet samankaltaisia sekä työ- että vapaa-ajalla: palvelu koetaan inhimilliseksi, koska lääkeannostelurobotin ääni on oikean ihmisen. Omaiseni halusi ensin naisäänen, mutta sittemmin vaihdoimme sen miesääneen, koska tämä oli vielä pehmeämpi. Itse olen aina ollut kiinnostunut uusista teknologioista, joten laitteen käyttöönotto oli mielestäni mielenkiintoista ja opettavaa. Lisäksi töissä Evondos-palvelu on helpottanut aamuruuhkia ja sellaiset käynnit ovat tippuneet pois, joiden tarkoituksena on ollut ainoastaan lääkkeiden jakelu. 

Miten näät omaisena Evondos-palvelun vaikuttaneen ikä-ihmisen arkeen?

-    Lääkeannostelurobotin käyttöönoton jälkeen omaiseni on saanut jatkaa itsenäistä elämäntyyliään. Aiemmin lääkkeet olivat eri paikassa ja niitä piti välillä etsiä. Nyt kaikki lääkkeet ovat samassa paikassa ja ne pysyvät hyvin tallessa. 

Mitä terveisiä haluaisit lähettää muille?

-    Teknologia auttaa meitä kotihoidossa pitämään ikä-ihmisistämme huolta, se on hyvä juttu. Aluksi saattaa kestää tottua uusiin asioihin, mutta siitä se lähtee! Innostunut ote auttaa uuden oppimisessa. 
 

Jaa artikkeli