Teknologian kehitys tuo helpotusta kotihoidon resurssipulaan. Evondoksen kehittämä automaattinen lääkeannostelija huolehtii lääkkeen ottamisesta oikeaan aikaan.
Helsingin kaupungin omistama Palvelukeskus Helsinki tuottaa ruokapalveluja sekä puhelin- ja hyvinvointipalveluja kaupungin kotihoidon asiakkaille.
Palvelukeskuksen järjestelmäsuunnittelija Tuomas Rantala kertoo, että teknologian kehittymisen myötä tulleet palvelut on otettu pääasiassa hyvin vastaan kotihoidon asiakkaiden keskuudessa.
"Toki valitsemme tarkkaan ne asiakkaat, joille on mahdollista käyttää uutta palvelua. Viime marraskuussa aloittamassamme pilotissa Evondoksen kehittämän automaattisen lääkeannostelijan kanssa toimittiin myös näin."
Ikääntyneiden määrän yhä lisääntyessä ja hoitajapulan ollessa akuutti, teknologian hyödyntäminen kotihoidon palveluissa on välttämätöntä. Silti Palvelukeskus ei lähde kokeilemaan uusia palveluita kevein perustein.
Teknologisen ratkaisun pitää olla toimiva ja sellainen, että se tuottaa aidosti hyötyä työntekijälle ja asiakkaalle sekä vapauttaa resursseja ja lisää kustannustehokkuutta.
Evondoksen automaattisen lääkeannostelijan kohdalla hyöty on ollut selvä. Useille kotihoidon asiakkaille on tärkeää ottaa lääke päivittäin samaan aikaan aamulla ja kotihoidon henkilökunnan on käytännössä mahdotonta ehtiä samaan aikaan moneen eri paikkaan.
Kun puhuva lääkeannostelija huolehtii kotihoidon asiakkaan lääkkeen ottamisesta aamulla, voi kotihoitajan käynti ajoittua mihin aikaan päivästä tahansa.
"Hoitajalla jää enemmän aikaa asiakkaalle, kun lääkehoidosta ei tarvitse huolehtia," Rantala lisää ja kertoo, että vähän palvelun käyttöönoton jälkeen tehty kysely asiakkaiden tyytyväisyydestä osoitti Evondoksen laitteen hyvän vastaanoton.
Lisäksi laite lisää asiakkaan turvallisuutta. Jos asiakas ei ota lääkkeitä, laitteesta lähtee hälytys palvelukeskukseen, joka on tarvittaessa yhteydessä hoitajaan.