Evondos-palvelu on tuonut merkittäviä toiminnallisia hyötyjä kotihoidon arkeen. Se tarjoaa mahdollisuuden palvella suurempaa asiakasmäärää ja vastata kasvaviin tarpeisiin niukoista resursseista huolimatta. Alla on katsaus tapoihin, joilla Evondos on tuottanut hyötyjä Siun soten kotihoitoon.
Haaste
Väestön ikääntyessä kotihoitopalveluiden on kehityttävä täyttämään ikäihmisten tarpeet. Nykyisillä työtavoilla tämä edellyttää lisää henkilöstöä, mikä vaikeuttaa palvelujen tarjoamista ja nostaa kustannuksia. Voidaanko asioita tehdä fiksummin? Voimmeko tehdä enemmän vähemmällä ja säilyttää korkean palvelutason?
Ratkaisu
Evondosin lääkeannostelurobotilla voidaan tarjota laadukasta hoitoa ja hoivaa. Palvelu takaa korkeatasoisen lääkehoidon ja ohjaa asiakkaita ottamaan lääkkeet oikeaan aikaan ja oikeina annoksina.
Robotti antaa ohjeita, estää ylimääräisten annosten ottamisen ja lukitsee ottamatta jääneet annokset turvallisuuden varmistamiseksi.
Kaikki robotin tapahtumatiedot kirjataan, joten hoito-organisaatio ja läheiset voivat seurata lääkehoidon toteutumista etänä. Tämä tukee asiakkaiden omatoimisuutta ja vähentää inhimillisiä virheitä.
Tulokset
Siun soten hyvinvointialueen lisäksi monet muut organisaatiot ovat raportoineet parannuksista omilla alueillaan. Esimerkiksi Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite on onnistunut vähentämään kotihoitokäyntejä. Myös Perusturvakuntayhtymä Karviainen on vähentänyt matka-aikoja ja kustannuksia.
→ Käyntimäärät ovat vähentyneet
Lääkkeiden annostelu ei vaadi ammattilaisen fyysistä läsnäoloa, joten käyntikertoja on voitu vähentää Siun sotessa 19,2 % eli 2 246 käyntiä kuukaudessa. Tämä säästää aikaa, resursseja ja kustannuksia.
Toisinaan, kuten Ruotsin Kramforsissa, ratkaisu voi vapauttaa vuositasolla noin 4 242 hoitajan työtuntia muihin tehtäviin, kuten terveystarkastuksiin ja fyysiseen hoitotyöhön!
→ Aamuruuhka on hellittänyt
Kotihoidon yleisenä ongelmana on, että käynnit keskittyvät aamun tunteihin, koska asiakkaat tarvitsevat apua lääkkeiden kanssa juuri aamuisin. Koska Evondos-robotti suoriutuu lääkeannostelusta ilman hoitajan työpanosta, aamukäyntejä on saatu karsittua.
Säästynyt aika voidaan kohdentaa uudelleen esimerkiksi tarjoamalla pidempiä käyntejä kaikille niitä tarvitseville asiakkaille ja kehittämällä kotihoitopalveluja.
→ Asiakkaiden hoidon tarpeen kasvu on hidastunut
Iän myötä asiakkaiden terveydentila tyypillisesti heikentyy. Tämä voi kuormittaa kotihoitopalveluja erityisesti, jos samanaikaisesti on tarve lääkehoitoon liittyvään opastamiseen ja apuun.
Seurantatulokset ovat osoittaneet, että Evondos-palvelu on hidastanut hoidon tarpeen kasvua. Osasyitä ovat saattaneet olla kohentunut omatoimisuus ja aktiiviset aamurutiinit.
Ilman Evondos-palvelua ja robottia asiakkaiden kotihoitokäynnit lisääntyivät 35 %, kun taas sen kanssa vain 20 %.
Haluatko enemmän tilastotietoa?
White paper -julkaisussamme on kuvattu tarkemmin havaittuja muutoksia. Lisäksi mm. hoitoisuuden kehittymisestä on oma kaavionsa.